• Het promotieteam deelde maar liefst tweeduizend goody bags uit tijdens de Dorpsdag.

    Gerrit Steen

'Hartje Hoevelaken' tijdens Dorpsdag gepresenteerd

HOEVELAKEN Tijdens de Dorpsdag die zaterdag is gehouden, konden de bezoekers niet alleen genieten van sportieve prestaties, gevarieerde muziek en een veelzijdige zomermarkt, maar tevens kennismaken met de lancering van het nieuwe logo en de nieuwe huisstijl van de ondernemers van centrum Hoevelaken. Het dorp doet aan citybranding en heeft een nieuwe merkidentiteit gekregen. Voortaan presenteren de winkeliers zich gezamenlijk als 'Hartje Hoevelaken'.

Gerrit Steen

Kwaliteit en passie van de ondernemers voor hun vak en producten, dat is de gedachte achter het merk Hartje Hoevelaken. ,,Koopkrachtbinding is belangrijk. Als je zorgt dat jouw doelgebied aantrekkelijk is, dan scoor je goed. We willen van Hoevelaken een merk maken, 'dorpse kwaliteit gehuld in een werelds jasje'", aldus Linda Annink van Urban Solutions, het marketingbureau dat gespecialiseerd is in marketing en communicatie van binnensteden en grote en kleine winkelcentra in Nederland.

Het marketingplan moet er voor zorgen dat Hoevelaken het favoriete koopcentrum wordt en blijft van de eigen bewoners maar ook die van de omliggende wijken en dorpen zoals Terschuur, Zwartebroek, Nijkerkerveen, stukje Nijkerk en Vathorst.

PROMOTIETEAM Op de Dorpsdag was het nieuwe logo op diverse plekken in het dorp door middel van banieren voor het eerst te zien. Ook deelde het promotieteam, bestaande uit Charlotte de Groot, Jet Conen en Jill Slots maar liefst 2000 'goody bags' met daarop het nieuwe logo, uit aan de bezoekers van de Dorpsdag. Het nieuwe logo bestaat uit vier hartjes, die als een klaverblad in elkaar gevlochten zijn. Erg herkenbaar dus voor de Hoevelakense bevolking, hetgeen volgens de dames van het promotieteam tot enthousiaste reacties leidde.

FACEBOOK Ook de nieuwe facebookpagina ging afgelopen zaterdag online. Het is de bedoeling dat steeds meer mensen Hartje Hoevelaken daarna zullen tegenkomen. ,,Het merk zal stap voor stap geladen worden", aldus Dennis Toebast, voorzitter van de Ondernemersvereniging centrum Hoevelaken. ,,Tot nu toe verzorgde iedere ondernemer zijn eigen marketing en promotie, we willen proberen om in de regio gezamenlijk sterk naar buiten te treden." Het plan om van Hoevelaken een merk te maken, sluit aan bij de aanbevelingen van de Task Force Vitaal Hoevelaken. In 2015 deed deze werkgroep, bestaande uit een achttal betrokken Hoevelakers, onderzoek naar de kansen voor een levendig en toekomstbestendig centrum. Een sterkere profilering en een eenduidige uitstraling naar buiten zijn volgens de Task Force belangrijke succesfactoren om een sterke regiopositie te verkrijgen. ,,We beginnen klein, maar we zijn van plan om de gezamenlijke activiteiten in 2017 verder uit te breiden", legt Dennis Toebast uit.

BIZ ,,Cruciaal daarbij is de introductie van de BIZ. Als die erdoor komt, hebben we de komende vijf jaar een gegarandeerde inkomstenstroom en kunnen we onze plannen realiseren." Een Bedrijven Investerings Zone (BIZ) is een afgebakend gebied op een bedrijventerrein of in een winkelgebied. De bedrijven of winkels organiseren zich in een BIZ, waarvoor een vereniging of stichting wordt opgetuigd. Met elkaar investeren ze in een aantrekkelijke en veilige bedrijfsomgeving. Ze betalen hiervoor een heffing aan de gemeente, die de opbrengst ter beschikking aan de vereniging of stichting stelt die de activiteiten uitvoert.