• Harry Koelewijn

Zorgen om verkeersveiligheid Oranjelaan

NIJKERK De Oranjelaan in Nijkerk is totaal niet geschikt als ontsluitingsweg. Zo is de weg veel te smal voor de eindeloze stroom verkeer welke er dag in dag doorheen komt. Het gaat dan om zowel vrachtverkeer, landbouwverkeer, personenauto's, motoren en fietsers. Dat betreft zowel doorgaand verkeer als verkeer dat naar de binnenstad moet of naar voorzieningen als De Schakel of De Nije Veste.

Wijnand Kooijmans

Dat stelt Hans Edmund Peterse namens bezorgde bewoners van de Oranjelaan. Hij doet aan de raadsleden van de gemeente Nijkerk de dringende oproep van de Oranjelaan weer een mooie, schone en autoluwe laan te maken. Peterse stelt dat De Nije Veste een aanwinst is voor de binnenstad, maar nooit op de huidige plek had mogen worden gebouwd. Iedere dag staan bezoekers te worstelen om een plekje te vinden voor hun vervoermiddel. Dat maakt ook dat regelmatig auto's dubbel staan geparkeerd of pal voor de uitrit van de parkeergarage van De Nije Veste met alle gevolgen van dien.

SPOORBOMEN Ook verderop bij de Stationsweg is, zo geeft Peterse aan, regelmatig sprake van een verkeersinfarct. Zeker als er moet worden gewacht voor de spoorbomen. Fietsers moeten dan halsbrekende toeren uithalen naast de elkaar passerende auto's om heelhuids hun plek van bestemming te bereiken.

Volgens Peterse is de Callenbachstraat de echte ontsluitingsweg. Volgens hem is in het verleden een verkeerde beslissing genomen door de Frieswijkstraat autoluw te maken. Dat maakt, zo zegt hij, dat het nu op de Oranjelaan volledig uit de hand loopt en deze weg steeds maar drukker en drukker wordt.

RAADSLEDEN Peterse roept de raadsleden op om een kijkje te nemen tijdens de spits, maar zeker ook in het weekeind wanneer de Oranjelaan in zijn ogen te vergelijken is met het autocircuit van Le Mans. Er wordt naar zijn mening stelselmatig veel te hard gereden waarbij snelheden van honderd kilometer of meer regelmatig worden gehaald. Vooral in het weekeinde wordt, naar zijn mening, bij het verlaten van de Vetkamp richting Spoorstraat het gas tot het uiterste toe opengedraaid om onder luid gebrul langs te scheuren. Vooral motorrijders hebben hier, zo is zijn eigen ervaring, een handje van. Waarbij politie in geen velden of wegen te bekennen is maar ook geen snelheidscontroles plaatsvinden. Nergens in Nijkerk wordt, zo vindt hij, zo hard gereden als op de Oranjelaan.

ZEBRAPAD Wie een zebrapad wil oversteken moet in de ogen van Peterse over stalen zenuwen beschikken. Piepende remmen bij het oversteken is bijna standaard. En dat verbetert niet, zo geeft hij aan, met de komst van een pizzabedrijf.

Peterse roept de raadsleden op van de Oranjelaan een 30 kilometer zone te maken of eenrichtingsverkeer. ,,Neem in ieder geval snelheid beperkende maatregelen door er meerdere en serieuze drempels neer te leggen en haal de nutteloze flitspalen weg van de Vetkamp en de Frieswijkstraat en zet ze op de Oranjelaan." In ieder geval vraagt hij om borden waarop de snelheid van het verkeer wordt aangegeven en echte verkeersdrempels.