Zeven exposanten in Galerie Polhus

Heel toepasselijk werd onlangs de nieuwe tentoonstelling - met als thema 'Winter'- bij Galerie Polhus geopend onder een stralende winterzon aan een azuurblauwe hemel.

Anneke Martini

De zeven exposanten verbeelden ieder op hun eigen manier het thema uit: Harm Visser met landschappen uit de eigen omgeving, Bibi Smit met gestolde beweging in haar glasobjecten, Suus Kooijman met winterse impressies in haar schilderijen, Karin Welhuis vertaalt haar inspiratie uit de natuur in keramische vormen, Gerrit Neven schildert ijle landschapsaquarellen, Herman Coppus speelt in zijn geometrische projecten met lichtreflecties en Betty Paanakker laat haar fantasie de vrije loop in haar verfijnde bronzen dierenbeeldjes.

De feestelijke opening, met een inleiding door de Nijkerker beeldend kunstenaar Harm Visser, werd bezocht door vele trouwe kunstliefhebbers. Janny van Steeg, die tien jaar geleden haar galerie startte, heeft een gave om door de juiste combinatie van de kunstwerken steeds opnieuw een harmonieuze expositie te creëren.

Harm Visser zegt in zijn inleiding ondermeer: ,,Rust en orde. Dat zijn de twee woorden die bij mij opkomen in deze fraaie galerie. Het is een tentoonstelling van grote schoonheid. Het proces van inspiratie naar eindresultaat is waar wij als kunstenaars mee bezig zijn. Tijdens het vormen en maken van een werkstuk wandel je als het ware door je eigen ziel. Je zoekt een weg in kleuren, lijnen, diepte, licht, liefde, verdriet, enz. Onderweg ontdek je, ervaar je, voel je. Soms diep, soms als een mechanisch geheel. Het is als de elementen in de natuur zelf. Ze bewegen je, ze geven je warmte en kou. Ze raken je. Ze prikkelen je. Niet in elk werk is die diepte direct te lezen. Maar als je langer kijkt en het beeld echt tot je laat doordringen, ga je meer zien. Dan komt het object of schilderij tot leven."

Met eindeloos veel geduld werkt Harm Visser zijn bomen uit, laagje voor laagje tot in detail. Hij richt zich op repeterende natuurverschijnselen zoals sloten, akkers, bomenrijen. Met een bescheiden kleurpalet brengt hij veel nuances aan. Uniek zijn de gelaagde landschappen, vol licht en ruimte. Harm Visser ziet zijn werk als een ode aan de Schepping.

AQUARELLEN De wanden van de hoofdruimte zijn voor de prachtige aquarellen van Gerrit Neven. Hij beheerst deze techniek tot in de finesses. Sfeervol zijn de typisch Nederlandse rivierlandschappen waaraan hij - als inwoner van Schoonhoven - met al zijn zintuigen is verknocht. Uit liefde geeft hij weer wat hij daar ervaart. Lucht, water en horizon spelen de hoofdrol.

[]De papierreliëfs van Herman Coppus worden door de bezoekers vol verbazing en bewondering bekeken. Het is ongelooflijk hoeveel geduld hij bezit om met honderden kleine stukjes papier de meest mooie en intrigerende composities te creëren. Ingenieuze patronen bedenkt hij, waarbij licht en schaduw, ritme, structuur en patronen een rol spelen. Hij verwerkt daarnaast glas, metaal en hout en voegt kleurige toetsen toe.

De humoristische beeldjes van Betty Paanakker maken de galeriebezoeker vrolijk. Het zijn speelse fantasiedieren uit haar brein ontsproten. Ze zouden zo uit de schilderijen van Jeroen Bosch gestapt kunnen zijn. De fietshaas is erg grappig bedacht. Haar beeldtaal doet ook denken aan oude culturen zoals Egypte of Griekenland. Zij past graag brons toe.

Bibi Smit werkt met glas in monumentale afmetingen. Haar vormgeving is uniek, speels en doordacht. Dit gepaard aan een harmonieus palet, waarbij de kleur turkoois steeds terugkeert. Zij is in ons land een van de weinige glaskunstenaars die het hele proces zelf uitvoert: ontwerpen, blazen en slijpen. Bibi leerde het vak in Engeland en Schotland. Zij creëert nieuw vanuit een eeuwenoude traditie.

De tweede ruimte is praktisch geheel ingericht met de landschappen van Suus Kooijman (Achterveld). Zij heeft de encaustiek techniek in haar vingers. Haar schilderijen zijn van bescheiden afmetingen en de toeschouwer moet zich de tijd gunnen deze goed te bekijken. Zowel in grijs- als warmrode tinten met zwarte effecten komen de fijne werken het best tot hun recht in een serie. Door het gebruik van zuivere bijenwas met toepassing van pigment, legt Suus verstilde landschappen vast.

Wat tulpenkwekers tot op heden nog steeds niet is gelukt - het creëren van een zwarte tulp - realiseerde Karin Welhuis wel met haar gigantische 'Black Tulip'. Haar indrukwekkende keramische kunstwerken zijn geënt op verschijnselen uit tropische zeeën, maar vooral op de vormenrijkdom van de grootse natuur. Intrigerend is - in de hoofdruimte - 'La Neige d'or, waar in de bolvorm gouden accenten zijn aangebracht. In het oog springend is daar tevens de zeer grote schaal 'Oysterbowl Big Blue'. Haar objecten nodigen uit tot fysiek contact.

De tentoonstelling is - tot en met 28 februari - vrijblijvend te bezichtigen op vrijdag, zaterdag en zondag van 13.30 tot 17.00 uur op Spoorstraat 1 in Nijkerk. Ook op afspraak. Tel. 033-2456986 of 06-11455168. www.galeriepolhus.nl

foto 1 'Wilgen langs de vlist', aquarel van Gerrit Neven.

foto 2 'Groen blauw landschap' in acryl van Harm Visser.

foto 3 Geblazen glas van Bibi Smit.