• Harry Koelewijn

Extra sprinters in de spits naar Amersfoort

NIJKERK In de spits rijden vanaf 15 december vier stoptreinen (nieuwe sprinters) per uur tussen Harderwijk en Amersfoort. Nu zijn dat er maar twee. En in plaats van vier, gaan er dan ook zes intercity’s per uur rijden tussen Amersfoort en Utrecht. De extra sprinters maken op weg van Harderwijk naar Amersfoort Centraal straks alleen nog maar een tussenstop in Nijkerk.

Harry Schipper

Deze uitbreiding in de nieuwe dienstregeling van NS is vooral te danken aan een nieuw planningsysteem dat spoorbeheerder ProRail in gebruik heeft genomen. Dat systeem plant de treinenloop niet per minuut, zoals tot dusver gebruikelijk was, maar per zes seconden. Testen met dit nieuwe systeem vonden afgelopen zomer al met succes plaats op Utrecht Centraal.

ProRail maakte maandag bekend dat er straks overal in ons land meer stoptreinen en vooral meer intercity’s kunnen gaan rijden. Daarmee kan NS inspelen op onder andere een vurige wens van veel treinreizigers die vooral in de spits in overvolle treinen vaak opeen gepropt de hele reis staand moesten afleggen. NS zelf berekende eerder al dat ruim zeshonderd treinpassagiers gaan profiteren van de extra sprinters in de spits, die vanaf half december ook nog eens het oude materieel gaan vervangen. ,,Dat worden SNG’s, ofwel Sprinters Nieuwe Generatie”, weet NS-woordvoerder Leonie Bosselaar te melden.''

De extra sprinters maken op weg naar Amersfoort Centraal straks alleen nog maar een tussenstop in Nijkerk. Daardoor wordt de treinreis naar Amersfoort korter. ,,Wel gaan deze extra sprinters niet verder dan Amersfoort, dus iedereen moet daar overstappen”, aldus Bosselaar. Wie dus naar Utrecht reist, moet dus straks even opletten in welke trein hij stapt. Reiziger die naar Den Haag willen, zien met de komst van de extra sprinters ook nog eens de overstaptijd in Amersfoort verkort. Tussen aankomst en vertrek zitten nu nog maar zes minuten.

Bosselaar benadrukt dat onder andere Rijkswaterstaat en de overige vervoerders (dan NS) die gebruik maken van het spoor ‘nog iets kunnen vinden van de spoorcapaciteits-uitbreidingsplannen’. ,,Helemaal definitief is de nieuwe dienstregeling dus nog niet”.

Nieuw is ook dat wat ProRail betreft goederentreinen op veel trajecten langer worden; tot wel 740 meter in plaats van nu gemiddeld 650 meter. Bosselaar kan niet zeggen welke gevolgen dat heeft voor het traject Zwolle-Utrecht.

NS meldde eerder deze week dat de groei van het aantal reizigerskilometers het afgelopen half jaar met 4,6 procent veel sterker is dan de 1,9 procent waarmee was gerekend. Ook het goederenvervoer neemt met tien procent meer sneller toe dan eerder berekend was. Zowel NS als ProRail vrezen daarom dat het spoor in 2027 helemaal vol zit; drie jaar eerder dan verwacht.