• Gerwin van Luttikhuizen

Storing Valleilijn door rijp op bovenleiding

HOEVELAKEN Het enkele graadje nachtvorst, de eerste van het seizoen, leidde vanochtend op de Valleilijn tussen Amersfoort en Barneveld-Zuid direct tot fors minder rijdende treinen. Door rijp op de bovenleiding konden deze urenlang niet worden ingezet en schakelde vervoerder Connexxion noodgedwongen over op bussen. Pas na de spits reden de treinen weer volgens dienstregeling.

Jannes Bijlsma

Het is, zo zegt woordvoerder Herman de Gooijer van Connexxion, een jaarlijks terugkerend euvel dat voor veel frustratie zorgt. ,,Het speelt vooral op het traject tussen Ede en Barneveld", zo geeft hij aan. ,,Hier rijden onze treinen om het halfuur. Hierdoor krijgt de rijp de tijd weer aan te groeien. Tussen Barneveld en Amersfoort is er geen probleem. Daar rijden we in de spits sowieso al om het kwartier. En op het hoofdspoor, waar ook NS-treinen rijden, speelt het al helemaal niet vanwege de vele treinen die daar passeren." Een oplossing is dan ook om ook op dit traject een kwartiersdienst in het leven te roepen. ,,Daar wordt nu nog onderzoek naar gedaan en het is helaas niet zomaar even geregeld. Maar met die frequentie heb je dit probleem niet."

GOEDJE OP BOVENLEIDING Het euvel doet zich voor bij 'vochtige vorst', zo net rond het vriespunt. ,,Bij strenge, droge vorst komt dit niet voor", aldus De Gooijer. Samen met spoorbeheerder ProRail zoekt Connexxion al jaren naar een oplossing voor het hardnekkige ongemak. Bij die zoektocht kwam het bedrijf kort geleden in Zwitserland terecht. ,,Daar brengen ze een goedje aan op de bovenleiding, dat goed werkt", zegt De Gooijer. ,,In Nederland is dat goedje om milieuredenene helaas niet toegestaan."

Rijp op de bovenleiding werkt isolerend, waardoor de stroom niet goed geleid kan worden. Als de rijp te dik is, krijgt de trein helemaal geen stroom. Dat is vanochtend gebeurd. ,,Onze nieuwste treinen zijn computergestuurd. Als de computer een storing aangeeft, is er ook echt niks aan te doen en kunnen ze niet rijden." Het probleem houdt de aandacht van Connexxion. ,,Maar het vervelendst is het natuurlijk voor de reiziger."