• bdu

Verkeer

Vorige week zat ik frontrow bij een levensgevaarlijk schouwspel waarbij je - geloof me - helemaal niet op de eerste rij wilt zitten.

Het vond plaats op de A28, tussen Nijkerk en Harderwijk. Waarschijnlijk was er ergens een vrachtwagen aan het inhalen, want we reden 90 kilometer per uur op de linkerbaan. De grijsblauwe auto voor mij vond die situatie te lang duren en besloot rechts te gaan inhalen. Het witte bestelbusje dat hij passeerde was daar niet van gediend. Hij liet de rechtsinhaler er én niet tussen én hij gaf zijn stuur een ruk naar rechts om zijn ongenoegen te uiten. Toen was het bal. De grijsblauwe aanstichter, die er nu helemaal niet meer tussen kwam, haalde over de vluchtstrook twee vrachtwagens in, kroop in het gaatje tussen twee andere trucks, gooide zijn auto weer op de linkerbaan en ging vlak achter het busje irritant knipperen met zijn lichten en bumperkleven. De twee voertuigen in de strijd verplaatsten zich vervolgens van links naar rechts en rechts naar links om elkaar te zieken. Alsof ze in een boksring waren in plaats van op de snelweg met honderden andere weggebruikers. Ik had intussen mijn gas losgelaten en was teruggezakt, vastbesloten geen onderdeel worden van het gevecht waar deze hanen, of hennen, in verwikkeld waren. Of van het ongeluk waar zij zich met hun korte lontjes wel eens in zouden kunnen storten. Maar ik zat wel te shaken.

Vaak is de mens zelf de grootste dreiging in het verkeer, soms vraagt een situatie om moeilijkheden. Neem bijvoorbeeld de nieuw ingerichte kruising van de Torenstraat met de Venestraat. Rijd je vanaf de fontein in de richting van de toren, dan kom je (vooral op drukke momenten) in een trechter terecht. De Venestraat is een voorrangsweg geworden, waardoor je - rijdend op de Torenstraat - óf óp het zebrabad stil moet staan om te kijken (mag dat?) óf vóór het zebrapad. In dat laatste geval moet je om de hoek van een gebouw kunnen kijken, maar voor zover ik weet, is de menselijke soort daar (nog) niet toe in staat. Kortom, de situatie daar is er niet bepaald veiliger op geworden. En er valt ook een hele column te wijden aan de Oranjelaan, die niet berekend en ingericht lijkt te zijn op de hoeveelheid verkeer die erover heen gaat. Gek genoeg is dat geen 30-kilometerzone. Is het ooit iemand gelukt daar 50 te rijden?! Waar 30 wel de toegestane maximumsnelheid is, denk bijvoorbeeld aan de Bruins Slotlaan, wordt juist vaak te hard gereden. Tot ergernis van de bewoners. Maar de oorzaak daarvan is dan toch weer de mens.

Nelleke den Besten.