• Fabian Boot

Gemiste kans(en)

Ik had nog wat notities liggen over Koningsdag Amersfoort 2019, zo noteerde ik 'Gemiste kans', maar ik had het nog niet uitgewerkt door de massale aandacht voor Veender Donny van de Beek. Daar kon ik natuurlijk niet bij achterblijven, vandaar dat ik verleden week de column 'ADonny' schreef. Bij het lezen van de kop 'Gemiste kans' denkt u waarschijnlijk als eerste aan het totaal onverwachte verlies van Ajax tegen de Spurs in de Champions Leage na de eerdere winst (0-1) in Londen door een goal van Donny van de Beek. Samen met mijn Margreetje had deze Feyenoordsupporter zich voor de televisie geïnstalleerd, met een Donny's tompouce van Toebast op schoot, om te zien hoe 020 zich zou plaatsen voor de finale in 91. Ook in huize Zuurman was de teleurstelling groot na de 2-3 eindstand in de extra extra speeltijd door dom tijdrekken van Onana. Ook vond ik de tactiek na de 2-0 voorsprong ronduit slecht. Maar genoeg hierover, het is gewoon een gemiste kans die door 5,4 miljoen televisiekijkers werd bekeken, gelukkig worden ze vanavond wel kampioen.

Terug naar Koningsdag Amersfoort 2019. En met name naar de regioquiz, een spelshow met negen regiogemeenten Amersfoort, Baarn, Barneveld, Bunschoten-Spakenburg, Eemnes, Leusden, Nijkerk, Soest en Woudenberg. Nijkerk had flink in de buidel getast om eraan mee te mógen doen, maar het was een mooie kans voor de promotie van Nijkerk bij 2,4 miljoen televisiekijkers. Dus vooruit maar en niet zo zuunig doen, moeten ze op het gemeentehuis van Nijkerk gedacht hebben. Prinses Ariane en Prins Floris versterkten zelfs het Nijkerkse team.

Ik ging ervan uit dat Nijkerk zwaar zou inzetten op de slogan 'Lekker Nijkerk – Stad vol Smaak'. Die slogan werd na twee jaar vergaderen van de werkgroep 'Sterk Merk Nijkerk' eind mei 2018 gepresenteerd, met als doel 'Nijkerk op de kaart te zetten' als een attractieve, bruisende stad. De speerpunten zijn: Nijkerk, het is er lekker wonen, winkelen, werken en eten. Hiervoor zijn een citymarketeer en een marketingcommunicatiemedewerker aangetrokken en ik vraag me serieus af of die bij dit evenement betrokken zijn geweest. Ik zag namelijk alleen een minibutton met het logo op de kleding. Daar had veel meer reclame ingezeten, de slogan heb ik niet één keer gezien of gehoord. Een gemiste kans Nijkerk…

Theo Zuurman