• Han Verhoog toont de drie ontwerpen waaruit inwoners van Nijkerk kunnen kiezen.

    ARJEN GERRITSMA

Inwoners kiezen nieuw logo voor 'Sterk Merk'

NIJKERK De inwoners van Nijkerk zet aan zet als het gaat om te bepalen welke van de drie logo's gebruikt gaat worden voor de promotie van Nijkerk Sterk Merk.

Wijnand Kooijmans

 

De slogan is al wel bekend: 'Lekker Nijkerk, een stad vol smaak.' De verkiezing start 4 oktober waarbij zowel online als via een stembiljet in één van de Nijkerkse winkel een stem kan worden uitgebracht. Voor de stemmers zijn meerdere prijzen beschikbaar. Gestemd kan worden tot en met 21 oktober, de uitslag wordt 28 oktober bekend gemaakt.

De stemming is bedacht door de werkgroep 'Sterk Merk Nijkerk.' Zij moeten een bijdrage leveren aan een aantrekkelijke binnenstad en daarmee de economie van de stad. In het afgelopen jaar zijn gesprekken gevoerd met ruim honderd personen. Het ging om inwoners, winkeliers, ondernemers, bedrijven, leden van het college van burgemeester en wethouders, scholen en sportclubs. Op basis van de uitkomsten van deze gesprekken wordt Nijkerk als stad vol smaak.

 

VOEDSEL Uitgangspunt is dat Nijkerk zich onderscheidt door voedsel. Productie, verwerking, distributie en consumptie. Dat leverde het thema 'Circle of Food' op.  Vrijwel vanaf het eerste begin is samengewerkt met Dietz communicatie, nu is daar Perron 18 bijgekomen. Ook zijn belanghebbenden vanaf het eerste begin bij elke stap betrokken. Dat maakt, zegt Han Verhoog van de werkgroep, dat ook nu de inwoners hun mening wordt gevraagd als het gaat om de keuze voor een definitief logo.

Het gaat volgens hem om logo's die een mooie vertaling zijn van de positie van Nijkerk, duidelijk zijn en die goed zijn te communiceren. Het gekozen logo gaat gebruikt worden in alle campagnes die worden gevoerd. Maar ook gratis worden gedownload door bijvoorbeeld verenigingen, stichtingen, winkeliers, organisatoren van evenementen, kortom iedereen die eraan kan bijdragen dat Nijkerk beter op de kaart wordt gezet.

ACTIE Ronald van Donkersgoed van Perron 18 zegt dat de actie ondersteunt gaat worden met onder meer een Facebookcampagne welke tweeëneenhalve week gaat duren. Daarnaast komen er nog meer ludieke actie. Op dit laatste punt wil hij het achterste van zijn tong nog niet laten zien. Er komen flyers en een coupon in de Stad Nijkerk die geldt als stembiljet. Ook komt er een promotieteam.

Er is wel een systeem ingebouwd dat erop is gericht dat iedereen maar eenmaal zijn of haar stem uitbrengt. Wanneer dat iemand van buiten Nijkerk is, wordt dan niet erg gevonden. ,,Het geeft in ieder geval aan dat die persoon is geïnteresseerd in Nijkerk." Om mensen te motiveren worden er prijzen uitgereikt zoals dinercheques van 250 tot 50 euro, een pakket kookboeken en een boodschappenkar met een waarde van 150 euro.

 

PLAN Er wordt nu gewerkt aan een marketingplan. Nijkerkers moeten trots zijn op hun stad maar moeten dan ook duidelijk maken aan de buitenwereld.