• Roos Koole

VVD-er zet vraagtekens bij dienstverlening Welzorg

NIJKERK De dienstverlening van het bedrijf Welzorg aan inwoners van de gemeente Nijkerk laat veel te wensen over. Om deze reden vraagt raadslid Kees van den Heuvel (VVD) aan het Nijkerkse college van burgemeester en wethouders om men overweegt het contract met Welzorg te beëindigen.

Wijnand Kooijmans

Volgens Van den Heuvel constateert zijn partij grove nalatigheden met cliënten van Welzorg. Dit bedrijf is als enige verantwoordelijk voor het aanleveren en onderhouden van hulpmiddelen voor gehandicapten. De VVD-er verwijst naar een situatie van een vrouw die al anderhalf jaar wacht op een geschikte rolstoel en sindsdien moet rijden in een door de assen gezakt exemplaar. Ook is ze uitgescholden door medewerkers van Welzorg.

KLACHTEN In het verleden was het Nijkerkse bedrijf Meyra aanbieden van rolstoelen. Deze taak is overgenomen door Welzorg. Van den Heuvel wijst erop dat het sindsdien, en niet alleen in de gemeente Nijkerk, klachten regent. Mensen die afhankelijk zijn van een rolstoel zijn soms maanden bezig om een passende rolstoel te krijgen, reparatieverzoeken blijven liggen of cliënten krijgen te horen dat ze nog wel even kunnen doorrijden met een lekke band.

MAATREGELEN Van den Heuvel wil weten of het Nijkerkse college bekend is met de klachten over Welzorg. En welke maatregelen zijn genomen om het aantal klachten te doen afnemen en de dienstverlening te verbeteren. Ook wil hij weten of een beroep kan worden gedaan op andere aanbieders op de hulpmiddelenmarkt in de regio Nijkerk. Cliënten krijgen dan keuzevrijheid en aanbieders worden, vanwege onderlinge concurrentie, aangemoedigd hun dienstverlening aan de cliënten te optimaliseren.