• DJ le Dreu (Erik Jan le Dreu), Bert Veer en DJ Bird (Bert Haverkamp)

    Maranke Pater
  • Bert Veer
  • Bert Veer
  • bert veer
  • Bert Veer
  • Bert Veer

De gloriejaren van discotheek Starlight

NIJKERKERVEEN Discotheek Starlight was jarenlang dé feestlocatie van Nijkerkerveen en wijde omgeving.  De discotheek had volgens voormalig eigenaar Bert Veer een belangrijke sociale functie.  Binnen een paar maanden wordt er een definitieve beslissing gemaakt over het terrein, dat de laatste jaren bekend stond als Evenementencentrum De Laak.

Maranke Pater

Toen Bert Veer het horecabedrijf van zijn vader overnam in 1980 heeft hij op een typemachine zijn ondernemersplan uitgetikt voor de bank. Het pand van de vader van Bert Veer begon ooit als De Linde, omdat er drie Lindebomen voor het gebouw stonden. Veer wilde van het chauffeurscafé een disco-dancing maken. ,,Disco was in die tijd erg in. Toen ik op vakantie was in Benidorm kwam ik in een grote discotheek die Starlight heette. We verbouwden de tent in Nederland een beetje, plaatsten een aantal spiegels en veranderden de naam in Starlight."

In het begin van de jaren '90 was er disco in twee zalen. De DJ-meubels stonden aan de overkant van de weg in een schuurtje. Op de zaterdag- en zondagavond zat de discotheek stampvol. Veer: ,,Op het moment dat het bezoekersaantal terugliep op zaterdag, besloot ik uit te breiden. Veel jeugd ging in die tijd namelijk naar grotere uitgaansgelegenheden toe."  Op de allereerste avond verwachtte hij 1500 bezoekers, maar het werden er 2000. ,,Er stonden files naar Starlight, alles liep in het honderd en heel Nijkerk liep uit. Starlight werd hét ontmoetingspunt, we zogen met onze disco-avonden de hele binnenstad van Nijkerk leeg. Na 1.00 uur mocht je niet meer binnen komen dus iedereen kwam om 0.00 uur vanuit Nijkerk naar Starlight toe."

 

POPGROEP Het was het tijdperk van de live-muziek in discotheken. Iedere zaterdag stond er een popgroep in Starlight te spelen. Veer: ,,We hebben grote namen als T-Spoon gehad, 24/7, de Vengaboys en 2Unlimited." In de andere zalen speelden de vier vaste DJ's. Marck Moreno, DJ Bird, DJ Le Dreu en DJ Double You. Bert Haverkamp, alias DJ Bird: ,,Het was een tijd waarin dj's een naam moesten hebben. Die waren snel bedacht, Bert werd zo Bird." Dj's moesten allround ingezet worden. Haverkamp werd bij discotheek Orettto weggekaapt en DJ Eric Jan de Dreu (Le Dreu) kwam bij de Eemhof vandaan. Haverkamp: ,,Het werken voor Starlight was zeven dagen in de week afzien. Bedrijfsfeesten, scholierenfeesten en bruiloften werden aardig intensief gevierd. Voordat het grote Starlight kwam, was een dj iemand die in een hoek muziek stond te draaien. In Starlight hadden we de beschikking over de beste apparatuur. Je moest de kwaliteit bezitten om zo'n grote installatie te kunnen draaien."

Veer: ,,Als de live band pauzeerde, ging de dj draaien.  Zodra de band stopte, kon de dj nog 45 minuten tekeer gaan. Bert stond altijd naast me te trappelen om het podium als dj Bird te kunnen betreden. Als de laatste tonen van de liveband verstomden, rende hij het podium op, riep 'Joep, Doei, De Mazzel', waarna gelijk de lampen uitgingen en hij binnen de kortste tijd de hele zaal aan het dansen had." DJ Eric Jan de Dreu (alias DJ Le Dreu): ,,De dj was in Starlight populairder dan de band. In de jaren '80 en '90 werd wel de beste muziek gedraaid waar we dus mazzel mee hadden. Wij hadden als dj's van Starlight wel een streepje voor bij de platenwinkels en konden altijd direct de nieuwste platen aanschaffen."

 

TEMPEL De zalen van Starlight hadden allemaal een eigen naam. Zo was het Jordaantje een zaal waar voornamelijk Nederlandstalige feestmuziek werd gedraaid. De Tempelzaal was de zaal waar live muziek werd gedraaid. De grote zaal werd in eerste instantie de Tempelzaal genoemd. Veer: ,,Iedere zaterdag kregen we veel jeugd uit Spakenburg over de vloer die vervolgens de dag erop hun roes in de kerk lag uit te slapen. Er kwam veel kritiek in de Spakenburgse kranten op Starlight, we hadden immers de Tempelzaal vernoemd naar het Huis van God. Wij hebben toen direct het boetekleed aangetrokken en aangegeven dat we niemand wilden kwetsen en daarom werd de naam veranderd in de Glamourzaal. De kerkleiders waren daar zo blij mee dat ze iedereen aanmoedigden om in Starlight te gaan trouwen."

 

LASER Trouwen werd er in Starlight sowieso veel gedaan. Veer had een uniek concept bedacht voor bruidsparen. Haverkamp: ,,We hadden een lasershow die we standaard startten met het nummer 'Once Upon a Time in the West'. We waren de enige in Nederland die zo'n bijzondere show hadden. Ik was altijd bang dat de lasers een keer uit zouden vallen. Het draaien van bruiloften was topsport. We hadden vijf man personeel die de laser bedienden. Als dj moest ik boven helpen om de laser te bedienen om vervolgens naar beneden te rennen om de openingsdans aan te kondigen. Je runde als dj de show alleen, terwijl er eigenlijk wel drie man voor nodig was."

De Dreu: ,,Met een cassettebandje vol muziek zijn we naar Duitsland gegaan om de lasershow te maken." Tot op de seconde was uitgedacht hoe een bruid en de bruidegom zich voort moesten bewegen tijdens de lasershow. Haverkamp: ,,De lasershow was een ding. Dit was de reden dat half Nijkerk en Nijkerkerveen in Starlight trouwde."

BEACHCLUB In de zaal met de naam 'Le Club', werd softe housemuziek werd gedraaid. Veer: ,,Na een paar jaar besloot ik het Jordaantje te verplaatsen en de vrijgekomen ruimte om te toveren in een Beachclub. We waren in Rotterdam met het personeel naar de Baya Beach Club geweest en ik vond de entourage zo indrukwekkend dat ik dat naar Starlight wilde halen. We hebben alles verbouwd en omgedoopt in de Miami Beach Club." Er werden advertenties geplaatst om modellen te zoeken die een half jaar lang dansles kregen van een bekende danslerarers.

Haverkamp: ,,Het concept was geweldig: elk half uur begon er een dansshow. Het personeel had eerst nog drankjes staan inschenken, maar zodra de toeter ging, stonden de mannen op hun blote bast te dansen en de vrouwen op de tafels. De dj van die zaal stond voor een waterval te draaien." De Dreu: ,,De Miami Beach Club was ook een erg leuke zaal om in te draaien omdat je direct contact had met je publiek." Na drie jaar kreeg Veer het idee om een Hollywoodzaal te maken van de Miami Beach Club met diverse schilderijen met beeltenissen van Frank Sinatra. Veer: ,,We noemden de zaal Crazy Hollywood en draaiden er HipHop. Ik heb de nieuwe zaal destijds door Pamela Anderson laten openen met allerlei bewaking eromheen. Op de slotavond hebben we dj Tom Harding laten spelen. Het was ondenkbaar dat we die zomaar naar Nederland konden halen."

 

IT Via een Amerikaanse kennis van Veer kon de Male Express naar Starlight komen. ,,Ik besloot een speciale American Ladies Night te realiseren met gratis erotische buffetten en mannelijke strippers voor 125 gulden per persoon. Binnen no-time waren de kaarten uitverkocht. Met Gordon - die de kast nog niet uit was - als hoofdact."

Om inspiratie voor deze feesten op te doen ging Veer met Haverkamp naar de IT in Amsterdam toe waar ze dansers in kooien zagen optreden. Veer: ,,Ik wist dat we dit naar Nijkerkerveen moesten halen. We hebben afspraken gemaakt met IT en gaven vanaf dat moment ieder jaar de IT's Nieuwjaarsparty, waar we beroemd mee zijn geworden in Nederland. Het feest was erotisch getint, de dj's en dansers van de IT waren er, personeel reed op rolschaatsen door de zaak. Het was één grote happening." Landelijke bekendheid kreeg Starlight ook door Nijkerker Lex Harding, toen nog dj voor 538. Veer: ,,Lex kwam met Erik de Zwart op de IT party en was overdonderd door het feest. Vanaf dat moment gaven we ieder jaar het verjaardagsfeest van 538 en het hele jaar door werd er gratis reclame gemaakt voor Starlight op 538", aldus Veer.

 

STOPPEN Aan alles komt een einde en Veer besloot op het hoogtepunt van Starlight te stoppen. ,,Mijn vader zei tegen me: 'je moet een zaak niet je leven lang draaiende houden'. Iedere twee jaar kocht ik een stukje grond om Starlight heen erbij. In het verleden is gebleken dat het lastig is om een discotheek te verkopen als er een slechte naam aan hangt. Je kon te maken krijgen met een schietpartij in je zaak en dan zou het einde verhaal zijn. Belegger Giovanni van Eijl kocht uiteindelijk Starlight. Hij heeft er een exploitant in gezet die Starlight heeft verhuurd, onder andere aan mijn neefje Erico Veer." 

Na tien jaar werd de grond verkocht aan de Van der Tweelgroep. Veer: ,,Op de plek van Starlight kan een complete woonwijk gebouwd worden. De kans is ook groot dat er woningen komen, maar dat moet de gemeenteraad uitwijzen." Voor Veer is het wel een dubbel gevoel dat het gebouw waar Starlight ooit in is gestart straks niet meer bestaat. ,,Met het sterven van Starlight sterf ik ook een beetje. Het is hartstikke zonde dat het zo moet eindigen. Ik had gehoopt dat het één groot succes zou blijven en dat ik er nog eens langs kon rijden en kon zeggen: 'daar ben ik ooit mijn carrière begonnen'."