• pubble

    foto

Glimlach

Omdat ik columns schrijf voor de Stad Nijkerk en politiek doorgaans een dankbare bron van inspiratie is - zeker in verkiezingstijd - volg ik sinds enkele maanden alle lokale partijen op sociale media. Wat me opvalt is dat campagnefilmpjes ook in onze gemeente populair zijn, in elk geval bij de makers. Ik ben me ervan bewust dat niet iedereen in dezelfde bubbel zit als ik, dus voor wie er nog niet uit is op welke partij hij woensdag 21 maart gaat stemmen, presenteer ik in aanvulling op de stem- en kieswijzer: een kijkwijzer. Geïnspireerd door cabaretier Martijn Koning, die dat voor het programma Jinek deed, ben ik daarom lokale campagnefilmpjes gaan bingewatchen.

VVD-ers geven elkaar de selfiestick door - zo lijkt het tenminste - en deponeren allemaal een stelling die 'heel normaal' of 'niet normaal' is. Prima opzet, ik houd wel van een beetje kneuterigheid, maar de één is duidelijk beter in vloggen dan de ander. In sommige gevallen krijg je bijna medelijden en gaat de quote van Bert Veer (die ik voor de gelegenheid met veel plezier uit zijn verband trek) mooi op: "Sporten is nog altijd beter dan met je telefoon spelen".

 

CDA'ers beginnen alle filmpjes met een sterke leader die inspeelt op een sentiment: een shot van onze trots (de mooiste toren van Nederland) vanuit de lucht. Ze staan wel bijna voortdurend in de wind. Tegenwind? Het zou maar zo de strategie kunnen zijn, want de lokale christendemocraten profileren zich in hun campagne vaak als "de tegenpartij".

 

PRO21 laat ons in 1 minuut vrij uitgebreid kennis maken met haar kandidaten en hun idealen. Prima format, maar als je er veel achter elkaar kijkt ietwat saai (komt misschien ook omdat ik de vormgeving echt niet mooi vind). En hoe zit dat met de ondertiteling? Dat doen de partijen bijna allemaal. Is dat "inclusiever"? Van De Lokale Partij heb ik nog nauwelijks filmpjes gezien. Op het dansje van Patricia en Aart op het Plein na. En een we-zijn-onderweg-filmpje met heel veel asfalt. Beiden verticaal opgenomen. Tsja, dan kun je je er ook maar beter niet aan wagen.

 

And the Oscar goes to... Ongetwijfeld zit er een goed PR-bureau achter, maar eerlijk is eerlijk, de filmpjes van de ChristenUnie/SGP zijn gewoon het leukst om naar te kijken. Omdat er humor in zit. De blauwe zoen op de wang van Jan Lanting, de heldhaftige reddingspoging van Jaco van Putten en Jonathan die zich klaarmaakt voor een nieuw Lambooij-tijdperk. Om te bepalen wie jouw stem krijgt, schiet je er misschien niet veel mee op. Maar de CU/SGP-filmpjes zijn goed voor een glimlach.

Nelleke den Besten.