Citymarketing

Doe het in Dronten. Harlingen heeft wad! En: M&. Maak het mee! Zomaar wat slogans waarmee steden en dorpen zichzelf promoten. Na de onthulling van het logo bij 'Lekker Nijkerk' zaterdag, ben ik de citymarketing ingedoken. Er is een heuse prijs voor de stad die zich het meest succesvol in de kijker speelt: de Nationale Citymarketing Trofee. Aan de andere kant zijn er ook leuzen die de slechtesloganverkiezing halen. Een twijfelachtige eer, maar in de reclamewereld geldt: there's no such thing as bad publicity.

 

Over smaak valt niet te twisten. Dat moeten de leden van de werkgroep gedacht hebben, toen zij het sterke merk voor Nijkerk bepaalden. De verkiezing ging namelijk over het beste logo bij 'Lekker Nijkerk', niet over het merk zelf. Ik kan de durf waarmee ons stadsmerk gekozen én gelanceerd is wel waarderen. De toegangsborden naar Nijkerk, de bierviltjes bij lokale horeca, de stembussen in lokale winkels, promotieteams op straat; de logoverkiezing kan bijna niemand ontgaan zijn. Natuurlijk kun je eindeloos discussiëren over of 'stad vol smaak' de lading dekt. Maar daarmee winnen de bedenkers sowieso de eerste ronde: we práten erover. En bovendien, als we het kiezen van het merk met z'n allen hadden gedaan, was het waarschijnlijk iets als Nijkerk-centraal-gelegen-stad-met-de-mooiste-toren-van-Nederland-vlakbij-Randstad-bos-heide-water-en-polder geworden.

 

Het mooie van een merk is dat het de lading niet hoeft te dekken. Als het ruimte geeft voor associaties, ben je al een heel eind. En dat lukt aardig. Food is noodzakelijk, lekker, gezond, gezellig. Smaak staat voor wat je proeft, maar ook voor de klasse die je uit wilt stralen. Wil je een haakje met cultuurhistorie? Bedenk dat Nijkerk vele guldens verdiende met het product dat je in een pijp stopt of in een vloeitje rolt en dat "we" nu - Oh la la - door de sla gaan. Mag de mooiste toren niet ontbreken in onze citymarketing? Maak 'm eetbaar, dan hebben we meteen merchandise. Hij is er al van chocola, wat kunnen we nog meer bedenken? Associeer je Nijkerk vooral met het mooie buitengebied? Dan is de toevoeging 'lekker' heel makkelijk in allerhande toepassingen te gebruiken: lekker van het land, lekker fietsen, lekker spelen, lekker leven.

 

Lekker Nijkerk, stad vol smaak. Ik geloof er wel in. Al ben ik bang dat we zowel voor de Citymarketing Trofee als de Slechtste Slogan niet in aanmerking komen. Maar ja, je weet nooit wat onze nieuwbakken stadsmarketeers nog in petto hebben. Vooralsnog zeg ik: je gaat lekker, Nijkerk!

 

Nelleke den Besten.