Beste winkelier,

Sint heeft in de Stad Nijkerk gelezen dat je boos bent op het college van Nijkerk.

Je klanten mogen niet meer bovengronds parkeren en nu vrees jij voor je werk.

Een proef met auto's twee uur gratis stallen, lijkt ook al van de baan.

Dus vraag jij je angstig af, waarom zullen mensen nog naar de stad gaan?

 

Weet je, ondernemer, een parkeerplek is niet primair waarvoor we komen.

We reizen af naar de stad, omdat jij verkoopt waar onze kinderen van dromen.

Natuurlijk, soms is het fijn met de auto te gaan, dat dient ons gemak.

Maar fietsen kan ook, zeker als we die kunnen parkeren onder dak.

 

Voor jou voelt het alsof je door b en w niet serieus genomen bent,

maar 450.000 euro inkomstenderving en een dreigende claim lijken Sint een plausibel argument.

Zelfs als dat te hoog is ingeschat, gaat het om flinke sommen geld.

En jij weet hoezeer we hier op een lage onroerendezaakbelasting zijn gesteld.

 

Sint wil de uitdagingen waar de middenstand mee kampt niet bagatelliseren,

toch vraagt hij zich af of hij je wat kan leren.

'Wees loyaal, koop lokaal' klinkt het hart dat jullie onder elkaars riem steken.

Maar is het wel verstandig om tegen de hand die je voedt te preken?

 

Want hoe terecht die leus ook lijkt, 't is ook een minachting van de consument.

Zo van: dat mijn winkel straks dicht moet, is omdat jij hier nu niet bent.

Natuurlijk, we kopen meer online, maar van schuld is niet echt sprake.

Heus, we blijven komen naar je toko, zolang jij ons weet te raken.

 

In je winkel vinden wij een plek om te kijken, proeven, passen en proberen,

anders dan op internet is de kans dan kleiner dat we moeten retourneren.

En winkelier, je hebt nog een pre op dat bolle mannetje in zijn blauwe pak,

bij jou hoeven we niet tot morgen te wachten, we hebben jouw waar direct op zak.

 

Komt het vaak voor dat iemand jouw winkel komt misbruiken,

om bij jou te beleven en dan te zoeken naar een webwinkel die onder jouw prijs wil duiken?

Als dat vaak gebeurt, dan is dat allesbehalve chique en zeker af te keuren,

maar hoe doortastend zijn je verkopers als ze dat laten gebeuren?

 

Genoeg gepreekt, de Sint wenst je veel succes en voorspoed.

Maar weet dat je geen directe invloed hebt op wat een ánder doen moet.

Daarom geeft hij je graag mee dat de sleutel in jouw handen ligt.

Met de klant als koning en een feest in je winkel komt het keerpunt vast in zicht.

 

Succes met je business,

 

Sinterklaas.